därför röstar jag på moderaterna

- 2014-08-31 -

Kanske väldigt känsligt ämne att skriva ut vad man röstar i på valet. Men jag vill inspirera er som inte vet vad ni ska rösta på – att rösta på moderaterna. Här är en av anledningarna. Bara ett exempel: Jag(och alla andra som jobbar arslet av sig) vill inte ge bort ännu mer än vad vi tjänar idag. Många kanske tycker det till och med är dyrt när jag lägger ut kostscheman för 800 kronor. MEN då omkring 60% av det som jag får in går till skatt/arbetsgivaravgift så får jag ut ca 40% av detta. Det vill säga att jag får  ca 300 kronor av de pengarna som jag drar in på ett kostschema, lägger jag sedan ner 4 timmar (kan ta längre tid) på det så blir det allt mellan 50-100 kronor i timmen (beroende på hur lång tid det tar). Tänk om socialdemokraterna kommer vinna, ja deras ide är att höja skatten samt arbetsgivaravgiften, tänk om det blir så att vi måste ge bort 70 eller 80 procent av det vi jobbar ihop? Herre gud! Då blir det tack och hej till egenföretagara som försöker kämpa sig upp med egna ideer och försöker driva en verksamhet på egen hand ifall valet blir rött. Det är bara att glömma sin dröm om att kunna tjäna bra pengar på sitt egna företag. Snälla snälla, låt fan bli våra pengar! Det här gäller inte bara mig och det här var bara ett av alla exempel som finns i sverige. Till alla som har ont om pengar, man får inte mer pengar av att betala mer skatt….

Jobbar man mycket ska man få ut en bra lön! Tycker jag! Alla får tycka vad dom vill, jag tycker såhär

YouTube Preview Image

Kan ni inte se filmen så klicka HÄR

Det tål att tänka på , jag godkänner varken bra eller dåliga kommentarer till detta inlägg. Dvs inga.

Konditionsträning och mjölksyra

- 2014-08-31 -

Många av er kanske inte har tänkt på var konditionsträning egentligen innebär. Ifall man ska förklara det på ett lätt sätt så skulle jag säga att konditionsträning är lika med ”förmågan att ta upp syre”. Det finns tre olika intensiteter, låg (40-60 % av maximal hjärtfrekvens) medel (60-70%) och hög (70-100%). Men hur kan man då få en bättre kondition?

Tips för att få bättre kondition:

  • Försök att lägga in fler konditionspass i veckan
  • Variera intensiteten i passen och även såklart öka intensiteten allt eftersom
  • Träna ibland kroppen mot mjölksyra – tröskeln
  • Försök att involveta stora och långa muskler när nu konditionstränar

 

Mjölksyra tröskeln: Vad betyder egentligen det? Till er som för det första inte vet vad mjölksyra är eller varför det kommer så ska jag tala om det för er först. Det är nämligen så att när man tränar och rör på sig så använder kroppen helst syre för att musklerna ska arbeta. Men tänk dig ifall du ser att din buss kommer åkandes och du verkligen måste hinna med den, då startar du från noll till hundra och kutar allt vad du har och känner knappt benen efteråt och måste andas som bara den när du kommit fram. Vad som har hänt där är att kroppen inte har fått in tillräckligt med syre för att kunna bilda energi (ATP) på ett sådant sätt som den egentligen vill. Och istället bildar energi på ett annat sätt utan syre och får en ”bieffekt” och det är mjölksyran. Man kan träna upp det här, för ju bättre syreuptagningsförmåga du har desto lättare är det för dig att hålla dig undan från mjölksyran!

Skillnad på mjölksyraträning och inte, vi kan ta exemplet som jag körde förra veckan. Marklyft, jag bestämde mig för att jag skulle göra 100 stycken. Då gjorde jag 5 x 20 snabba . När jag gjorde de så kom mjölksyran efter ca 12e repetitionen, då gjorde jag 8 till med mjölksyra (då tränar jag att träna med mjölksyran, eller hur jag ska säga det). För att det går fort och det är ändå ganska tungt. Sedan så kommer såklart mjölksyran snabbare ju längre fram jag kommer.. Men hade jag bestämt mig för att gå på en tyngre vikt och inte göra allt lika fort eftersom det inte går att göra fler än 10 stycken gånger 5 med 60 kg kanske. Är ni med? Så det är sjukt hur mycket träningen kan variera på att bara sänka/höja vikter och öka/minska på hur fort man gör allt. Kolla upp vad ni vill ha för resultat/mål och utgå därifrån vad ni vill träna. Så att ni vet exakt vad ni tränar och varför! Kan vara kul att veta varför man får/inte får de resultat man vill ha.

IMG_20140305_110158

Jag döööööööööööööör mjöölksyyyraaa hahah

Svampdag

- 2014-08-31 -

Såå, äntligen! VArit borta hela morgonen och plockat svamp. Alltså hur mycket finns det egentligen?! Vi var tvugna att gå två vändor till bilden för att lämna flera kassar med svamp. Det roliga var att vi knappt hann gå in i skogen innan det kryllade av svamp. Ikväll blir det svampstekningsfest i smör och på surdegsmackor, MUUUMS! Men vet ni vad, Johan behöver datan så jag måste sluta nu. Uppdaterar senare med mer bilder och så, men här har ni några stycken! 

Snart kommer ett inlägg upp där ni får mer info om konditionsträning och mjölksyra!

IMG_0329

IMG_0330

IMG_0325

IMG_0346

 

Hörs seeeeen!!! 

 

Atleterna

- 2014-08-30 -

Magont deluxe. Idag efter matcherna på Templet så skulle jag iväg på ett MSR event och hänga med alla härliga bloggare! Innan vi drog så fick jag ont i magen och sedan i bilen så mådde jag jättedåligt. Så när vi nästan var i stan var det bara att vända om. Så jävla tråkigt, jag älskar verkligen bloggträffar och hänga med alla sköna bloggare. Tråkigt.. Väl hemma så övertalade Johan mig, Jonte och Maria att gå ut och äta. Så det blev Libanesen. Har inte mycket mindre ont i magen än vad jag hade innan efter den måltiden kan jag säga. Hoppas hoppas att jag inte är sjuk eller något… Ska kolla på Atleterna nu, vi hörs sen! Puss!

IMG_0318

sanning eller inte att man ”inte kan gå upp i vikt”

- 2014-08-30 -

Egentligen skulle detta bli en text där för er som har svårt i vikt att gå upp i vikt, men det blev väl ganska halvdant för jag kom in på lite olika grejer och kritiserar de personer som ”inte kan gå upp i vikt”. Ledsen för det, men fick ta med lite sanning i inlägget också.

Ni som inte har gått upp i vikt och som vill det – Det som ni måste tänka på är att äta lite mer än vad ni äter. Försök även att få i er mer kolhydrater samt proteiner (såklart även nyttiga fetter). I samband med styrketräning(med vikter) kommer kroppen att gå upp vi vikt. Eftersom att muskler väger mer än fett så kommer ni sakta men säkert komma i form och bli lite ”fylligare”. Det är samma problem som jag hade, det tog mig väldigt lång tid att ens få muskler..Men det gick! Jag har alltid varit en ”jag kan inte gå upp i vikt” – sägande person. Men vet ni vad? Alla kan gå upp i vikt! Det är bara det att man antingen måste VILJA eller ORKA gör det. Jag trycker inte i mig 5 000 kcal per dag för att jag tycker det är jättegott och jag verkligen vill må dåligt. Jag gör det för att jag VILL gå upp och för att jag VET att ALLA kan gå upp i vikt.

Det finns så många personer som bara säger att det inte kan kan gå upp i vikt – utan att äta någon vettig mat och som har ganska bra förbränning.. .. Jaa nej då kommer du inte gå upp i vikt… Sedan finns det andra som äter helt normalt och inte går upp i vikt och är jätte smala och säger ”jag kan inte gå upp i vikt” ja de har väl en bra förbränning. Sedan så finns det också så många som säger ”alltsåååå jag kan inte gå upp i vikt, jag har verkligen FÖRSÖKT” – Vet du vad.. Alla kan! faktiskt, det är bara att man antingen inte VILL gå upp i vikt eller att man helt enkelt inte ORKAR gå upp vi vikt och träna upp sig för att få muckler. Eller att man faktiskt tycker det är skönt att göra alla andra anvundsjuka och säga ”jag kan äta hur mycket jag vill utan att gå upp i vikt”. Det finns även Speciella kolhydrats drycker som innehåller ca 1500 kalorier som man kan dricka (per portion). Som man dricker 2-3 gånger om dagen. Så nästa gång eran kompis säger ”jag KAN inte gå upp i vikt” – är det bara buff och båg, de trivs nog med att kunna säga så till sina vänner. Att se minen på sin vän som inte är i sådan bra form när man säger det måste stärka dem, att trycka ner någon som inte är lika smal… Respektlöst. Åhh mår dåligt av tanken.. så sjukt respektlöst. AHH blir helt knäpp i huvudet att att tänka på det bara.

Sedan kommer de personer som kanske är överviktiga och verkligen verkligen VILL komma i form och kanske äter nyttigare en dag så kommer den där sjukt smala tjejen (eller en annan överviktig kompis som inte vill att ni ska få en snyggare kropp än de) och ba ”varför äter du inte lika mycket som alltid?” eller ”haha varför äter du så lite” ”vill du få anorexia eller (hatar den kommentaren***)” eller någon annan spydig fråga som får personen att försvara sig genom att ta mer mat och inte kunna fullfölja sitt påbörjade mål med att komma i form. Alltså nästa gång någon sådan tjejkompis säger så till er – då är det inte en kompis? Eller alltså jag förstår inte. Om man ser att en person är överviktig så är det väl bara bra om man kan HJÄLPA varandra? Istället säga ”vad duktig du är som äter nyttigt”, ”kul att du tar tag i dig” , ”ska vi börja äta nyttigt tillsammans” eller något sådant!

*** Var tvungen att lägga till . säg ALDRIG till någon och fråga om personen vill få anorexi bara för att den vill äta nyttigt. Det är så FRUKTANSVÄRT RESPEKTLÖST både för de som faktiskt har det (en sjukdom ja, det gå inte att bli frisk på en dag – försök att bli av med din 40 graders feber på en dag) och för dem som vill komma i form. Nej nej och nej igen – ingen kommer att få anorexi bara för att de inte vill äta fikabullar varje dag efter skolan eller om de tar lite mer sallad på tallriken på skollunchen.

Nu vet jag inte hur många som kommer bli sura på mig att jag skrivit ett sådant inlägg och med all respekt till er som har svårt att gå upp i vikt – Jag säger inte att det är ni som är de personerna som jag kritiserar, ni behöver verkligen inte vara den där dumma som kommenterar dumma saker, men det finns några sådana i varje skola. Jag vet att det är SVÅRT att gå upp i vikt, men det GÅR! Menmen, i alla fall, ni som vill gå upp vi vikt (och inte kan -.- …) Drick även mycket proteinshakar och försök verkligen att satsa på att bygga lite muskler. Om ni bara konditionstränar och äter jätte lite så kommer man inte gå upp i vikt. Även om någon nu tänker ”men jag äter jättemycket godis” ja.. visst .. men det är inte byggstenar för muskler..

Hoppas att ni nu FÖRSTÅR detta inlägg och inte lägger in en massa spydiga kommentarer hit och dit. För det här är faksitkt sant, vare sig ni vill eller inte så kan alla gå upp i vikt. (om man inte har en sjukdom). Jag personligen har ju också ”inte kunnat gå upp i vikt” innan jag bestämde mig för att nu jääävlar ska jag inte vara spinkig längre. Jag slutade med konditionsträning och bara bara gymmade och åt helt fruktansvärda mängder mat, efter varendaste måltid mådde jag jätteilla och 5 minuter efter det så åt jag lite till. Är ni med på hur jag menar? Har ni som inte kan gå upp i vikt testat detta? Testa – så kan jag garanter att ni går upp :).

 

.. och på den vägen är det, morgonvikt 64 kg (från innan 57!). Mycket mycket snyggare och betydligt mycket starkare!

IMG_0059 

Våga äta / B

 

 

 

The Weddingday J&B

- 2014-08-30 -

Såå äntligen, här kommer några bilder från brölloppet igår. Joachim och Beatrice gifte sig. Det var ett sådant fint bröllopp, allt var perfekt och det var riktigt lyckat! Här kommer några bilder från gårdagen! Önskar er all lycka i hela världen <3 

 

Kram <3 

 

wedding

- 2014-08-30 -

Imorgon kommer alla bilder upp – men här har ni en höjdpunktbild klockan 00 , kooornkalas !!
IMG_20140829_235913

Få bort fettet mellan benen

- 2014-08-29 -

Om jag ska räkna alla olika mail och kommentarer som jag får med frågan ”hur får jag bort fettet mellan benen” så skulle jag behöva räkna hela sommaren haha! Nej men alla alla alla frågar om just denna sak. Så varför inte göra ett litet inlägg om det? Allså saken är den: De tjejer som har ”hål” mellan benen är oftast inte vältränade. Med undantag såklart men de flesta har hål där för att de inte har muskler där. Men ! De personer som inte har muskler där  – utan fett – kan faktiskt få bort det!

Så om du börjar träna kommer det sakta men säkert att försvinna därifrån. Hmm.. det är så svårt att förklara hur muskler och fett fungerar exakt.. Men nu ska jag förklara det för er vääääldigt översiktligt, det funkar typ såhär:

Om en person har 60% fett på benen och 40% muskler på låren och börjar träna – kommer kroppen att ”göra om” fettet till muskler (den kommer inte göra om men låt oss säga det för enkelhetens skull). Efter ett tag kommer fettet att börja försvinna och mer muskler kommer att ersätta fettet på benen (40% fett och 60% muskler) – man minskar måttet runt benen men kan gå upp i vikt! Eftersom att fett tar upp mycket mer plats än muskler. Muskler väger även mycket mer än fett. Därför blir vi ofta rädda(vi tjejer) när vi börjar att träna att vi ser att vi går upp i vikt !! Då vill vi bara slänga allt och sluta att träna och äta bra, och vi vill övergå till så som vi vägde förut. MEN saken är den; att man i början går upp – för att man får muskler sedan när man väl har muskler på kroppen så kommer allt att gå så mycket fortare att komma i form. Eftersom muskler tar mycket mer energi(mat) kommer man att öka sin fettförbränning och ämnesomsättning om man är vältränad.

Åter till ämnet ben: Att om du börjar träna så kommer du kanske tycka att dina lår går ihop ÄNNU mer än vad de gjorde innan – men det gör bara i början, men sen när fettet väl ger med sig så kommer de att minska mer och mer. Ni måste bara våga att sätta igång. Inte vara rädda för att gå upp i vikt när ni börjar träna – för det gör man !!

Personligen så hade jag väl mer eller mindre ”ihop” ben när jag var runt 14 år åldern. Har alltid varit en sticka sedan jag var liten(kan hitta bilder och lägga upp!) Men sedan så var jag så lat när jag var runt 14-16 och började äta chips till mellanmål och äta typ massa vitt bröd med hasselnötsmassa på mm. Inte för att jag blev TJOCK men jag såg inte ut som jag gjorde idag. Eftersom att jag har mina knäppa gener så vet jag inte om jag skulle kunna bli tjock men jag har inte den här kroppen som jag har helt av mig själv! Klart jag kämpar som fanken för att få den här kroppen som jag har nu!! Jag vill att ni ska veta att jag inte bara har fått den här kroppen av gud haha, nej men ni förstår vad jag menar? Alltså ni som tänker ”jag vill ha beas kropp men jag har försökt och kan inte få den” – Ni har inte försökt! Jag sliter a*slet av mig för att ha denna kropp, den träningsvecka för mig ser ut så här:

  • Måndag: Gym/boxningspass morgon och sedan thaiboxningsträning 1,5 h på kvällen dvs Extrem konditions och intervallträning!
  • Tisdag: Gym morgon + thaiboxning kväll
  • Onsdag: Boxning Morgon
  • Torsdag: Thaiboxning 1,5 h
  • Fredag: Vardagsmotion + Boxning morgonträning + GRIS-FYS träning 1 h kväll
  • Lördag: Sparring(thaiboxning när man slåss) på klubben 1,5 h
  • Söndag: Vilodag

 

Och nu loooooooovar jag att det är så många som vill skriva kommentaren ”du är ju sjuk i huvudet som tränar så mycket” Men vet du vad, nej? Jag trivs med det och det är det som jag vill göra. Mina mål i livet är att bli en extremt duktig thaiboxare och då måste man lägga sig på en elitnivå. SÅKLART måste man inte träna såhär mycket för att komma i form – men vill bara visa er som tror att jag inte lägger ner någon tid alls på träning och att komma i form och till er som blir ledsna över att ni inte har det ”naturligt smala som jag har” – som jag inte har skulle jag säga? Alltså man kan inte vara naturligt smal med magrutor och ha former på kroppen och verkligen ha rumpa och ben och mage(en på miljonen kanske?) Men det finns ingen som jag känner som verkligen har den där supersnygga (hälsosamma kroppen!) som inte tränar. Visst, absolut det finns de som är smala – men stickor? Jag vet inte om jag tycker det är snyggt. Alltså med all respekt till er som kan äta vad ni vill och inte bli tjocka, visst det kan jag med. Men jag mår inte bra av det, och jag får inga muskler på kroppen för det, det enda som finns kvar om man inte tränar och äter skräp är att man blir ”tjocksmal” alltså att man är jättesmal, men har hull på magen som samlas och man har jätte tunna armar och ben samt ser undernärd ut, inte heller ha någon glans i håret eller hyn – vart jag vill komma är att jag inte vill att ni ska tro att jag bara är så här utan att göra så mycket:

Denna veckas träningstips – Uppdraget för er läsare! Det finns inga genvägar till att få en hälsosam kropp - det är bara man själv som kan bestämma hur man vill se ut och hur mycket man vill träna, hur mycket tid man vill lägga ner på att må bra och om man vill uppnå sina mål eller inte! Nu vill jag inte att ni ska känna att ni måste träna så mycket som mig – för det måste ni inte! Men ni kan lägga upp en vecka ungefär såhär (om ni nu vill komma i form snabbt)

  • Måndag: Ät nyttigt och bra under dagen, se till att få i dig alla olika vitaminer som kroppen behöver och försök att bli mätt till varje måltid utan att trycka i dig för mycket mat. På kvällen kan du försöka att utöva någon form av konditionsträning som exempelvis gå ut och jogga, spinning, roddbåt, intervallträning, thaiboxning, simning mm
  • Tisdag: Samma här, ät nyttigt och försök att planera dina måltider så att du får i dig mat minst var 3:e timma. På kvällen kan du ta en promenad eller bara försöka att utnyttja din vardagsmotion till max under dagen
  • Onsdag: Idag är det är riktig träningsdag, kör maxpuls med hjälp av intervallträning i 30 minuter, dvs att du börjar att jogga i 10 min, sedan börjar du att kuta allt vad du orkar i 30 sekunder, jogga i 30 sekunder, kuta 30 sekunder, jogga 30 sekunder osv. Om du inte orkar det så kan du byta intrevallerna, kanske kuta i 15 sekunder och jogga i 30 osv. Försök att se själv vad eran kropp orkar med men ni ska vet att intrevallträning SKA vara tungt! Har du aldrig sprungit förut så rekommenderar jag att bara köra intervaller antingen med jogging+ springa lite snabbare eller powerwalk och då jogg lite snabbare. (glöm inte att äta myckeet nyttiga kolhydrater under dagen så att du orkar med detta!)
  • Torsdag: Idag kör vi styrka, kolla upp övningar på internet som tar dig ca 45-60 minuter att göra – utan så mycket paus, lagom så musklerna får vila (ca 1 min, inte 5 minuter). Försöka att gå igenom hela kroppens ”huvudmuskler”.. Armar, ben, mage, rygg mm. Alltså som situps, armhävningar, benböj, crunches, slänga benen upp och ner när du ligger på rygg.. (kan göra ett inlägg om just styrka i veckan!) Få i dig mycket proteiner under dagen!
  • Fredag: Ta det lugnt och försök att koncentrera dig på att äta nyttiga fetter under dagen, ta sedan en powerwalk innan tv-tittandet på kvällen.
  • Lördag: Ut och löp! Eller kör någon annan form av konditionsträning för att maxförbrännr, spinning, roddbåt, jogging, intervallträning, thaiboxning, simning mm! Sedan under dagen kan du ju ha en ”unna dig”-dag. Att du kan festa till det lite en dag i veckan – det smakar SÅÅ mycket godare om man väntar med sötsakerna mm till en speciell dag. Funkar för jättemånga som jag känner och vill(har) gått ner i vikt.
  • Söndag: Vilodag!

 

 

PUSSSSKALAS

 

stats