time for the beach

- 2014-09-01 -

Träna ordentligt!

Om man verkligen vill komma i form och få den där superkroppen som man alltid drömt om, så måste man träna hårt. Små promenader i soleksnet är väldigt skönt men det är inget som gör att man exempelvis får magrutor. För att få en bra kropp så kan jag LOVA att man inte blir tjock av att lyfta lite tyngder och får feta muskler bara för att man kör styrka! Man ska verkligen inte vara rädd för att lyfta! Jag menar, vi tjejer har faktiskt svårt att bygga muskler om man jämför med killar, och på killar går det ju inte ”pjoff” heller. Att dom ploppar upp hur snabbt som helst. 

Om man verkligen ger 100% på träingen så kommer man få resultat. Om ni kör så tänk alltid ”fem till efter att du inte orkar mer”! Så när du är död och verkligen känner att du exempelvis inte kan göra en enda armhävning till så gör du fem till! Man måste pressa sig själv till max för att kunna få max resultat av träningen! Jag personligen, när jag kör thaiboxning så kör jag som hårdast de två sista minuterna när jag är som tröttast, men ni ska veta att jag inte kan köra ett endaste slag till efter de två minutrerna. Ändå så bad jag till exempel Fia att hålla plattor till mig och köra mits-sparring med mig i två ronder till, slagen var katastrof men det enda som fanns i mitt huvud var att ”gör jag det här nu så kommer de här slagen att vara lättare nästa gång som jag egentligen hade varit så här trött” förstår ni vad jag menar? Om man alltid tar i max, så kommer det att vara lättare nästa dag!

Jag vet att man kan ha dåliga dagar, det är OK! Det är klart att det är okej att må dåligt, att vara trött, att inte orka. Men tänk på att det inte ska bli så varje gång. Man vet själv, man känner ifall man kan ta det lugnt när man kört på annars. Men om man alltid på något sätt är trött, alltid har någon bortförklaring, så ska man tänka på ifall man verkligen vill träna eller ifall man inte vill. Såklart är det bättre att köra någonting över huvud taget än inget, men ni förstår vad jag menar. Försök att verkligen få upp motivationen till att träna! 

 

Hitta något som du gillar! Jag hade – aldrig i hela mitt liv – då menar jag aldrig! Varit så här pass vältränad ifall jag inte kört thaiboxning. Det är då fan i mig den roligaste träningen jag någonsin gjort i hela mitt liv. Ni måste hitta något som ni tycker är KUL! Hade jag försökt komma i form genom att bara springa p ået springband hade jag dött innan jag var i form – bara för att jag tycker det är så fruktansvärt tråkigt, jag tycker att det är det tråkigaste som finns! För er som gillar det – det är jättebra!! Så länge man själv gillar vad man tränar så är det bra! Det ska inte kännas såhär: ”åh nej, idag måste jag träna” , det ska vara såhär: ”jaaa, snart är det träning, bara 4 timmar kvaar, yayayaya kan tiden gå fortareee”. Så kolla runt på olika gym ifall ni har svårt att pusha er själva – ifall det finns träningspass som passar er, eller sök runt på internet ifall det finns någon rolig träningsform som passar just er! Kolla och våga testa! Våga verkligen köra själv ifall ni inte har någon som ni kan träna med.

Det finns en träningsanläggning av en orsak, jag tror inte direkt att dom som håller i träningen inte vill att man ska komma och träna?! Vad är det som man är rädd för egentligen, att man inte ska ha någon att prata med? Men konstigt att man inte har någon att prata med första tio minutrerna som man kommer in igenom dörren – man känner ju ingen. Det är ju helt normalt att man inte går fram till första bästa person och frågar hur helgen varit, eller? Haha, det är ju normalt att man efter någon gång kanske lär känna någon och börjar småsnacka. Våga att testa på några gånger ifall ni bestämmer er. Ni är i alla fall alltid välkomna till thaiboxningsklubben i Tullinge! TMT !! Våga komma och testa – vi ÄR glädje, gemenskap och hård träning .

 

Jag hoppas verkligen att detta inlägg hjälpte er på traven! Jag skickar över ALLA sparkar i baken till er för att KOMMA IGÅNG och ta hand om er själva, det är det värt, ni lever bara en gång! Vill ni må som bäst nu när ni kan? Man kan börja lata sig när man är gammal! Den tiden kommer, när ni kan unna er mer – men ni kommer aldrig, aldrig att få den kroppen igen som ni hade igår, om några år kommer ni aldrig att kunna få kroppen ni hade idag, vill ni inte ha den bästa kroppen som ni kan få just nu? För varje dag blir ni äldre. Sätt igång nu och du kommer ALDRIG att ångra dig !!

Location: Playa del Carmen, Mexico

Träna på semestern – övningar

- 2014-09-01 -

Eftersom att det är många som åker iväg nu på semester, ”sista minuter” så kom jag på att jag kan publisera ett bildspel som jag skrev när jag var ute och solade. Träningstips ifall man vill bli vältränad och vara ute och sola samtidigt! Det gäller bara för alla att hela tiden hitta olika sätt att hålla igång på, att ex hyra cyklar istället för att ta bussen till någon fin strand, att simma fram och tillbaka några vändor i poolen istället för att bara doppa sig varje gång man går i, eller att man exempelvis tar en powerwalk på morgonen innan det blivit så jättevarmt ute. Man tar ju endå en siesta på dagen så då kan man ju gå upp tidigare. Allt handlar om hur mycket ni VILL hålla igång och hur mycket ni bryr er själv om eran kropp och välmående. Även fasta många tänker ”Semester, då ska jag minsann inte träna” Men kom igen, hur mycket tränar egentligen den svenska befolkningen hemma då det INTE är semester? Just asking… Lika bra att hålla igång hela tiden, och man kan se det som en ny start att kanske börja utomlands, i alla fall att bara ta powerwalks eller något annat liknande som inte är jätteansträngande men som endå ger mer resultat än om man bara hade slappat i solstolen!! Men man kan självklart hoppa att träna också, man gör precis som man vill!

Antingen så kan man ligga och slappa i solen…..

…. Eller göra det hela till ett träningspass!

1. 50 situps

2. Håll ut benen så länge du orkar

3. Cykla direkt efter

Upprepa 5 gånger!!
Jag lovar att det lilla känns i magen med en gång.
- Gör det minst tre gånger per dag när du ligger ner.

Lycka Till allesammans!!

 

 

därför röstar jag på moderaterna

- 2014-08-31 -

Kanske väldigt känsligt ämne att skriva ut vad man röstar i på valet. Men jag vill inspirera er som inte vet vad ni ska rösta på – att rösta på moderaterna. Här är en av anledningarna. Bara ett exempel: Jag(och alla andra som jobbar arslet av sig) vill inte ge bort ännu mer än vad vi tjänar idag. Många kanske tycker det till och med är dyrt när jag lägger ut kostscheman för 800 kronor. MEN då omkring 60% av det som jag får in går till skatt/arbetsgivaravgift så får jag ut ca 40% av detta. Det vill säga att jag får  ca 300 kronor av de pengarna som jag drar in på ett kostschema, lägger jag sedan ner 4 timmar (kan ta längre tid) på det så blir det allt mellan 50-100 kronor i timmen (beroende på hur lång tid det tar). Tänk om socialdemokraterna kommer vinna, ja deras ide är att höja skatten samt arbetsgivaravgiften, tänk om det blir så att vi måste ge bort 70 eller 80 procent av det vi jobbar ihop? Herre gud! Då blir det tack och hej till egenföretagara som försöker kämpa sig upp med egna ideer och försöker driva en verksamhet på egen hand ifall valet blir rött. Det är bara att glömma sin dröm om att kunna tjäna bra pengar på sitt egna företag. Snälla snälla, låt fan bli våra pengar! Det här gäller inte bara mig och det här var bara ett av alla exempel som finns i sverige. Till alla som har ont om pengar, man får inte mer pengar av att betala mer skatt….

Jobbar man mycket ska man få ut en bra lön! Tycker jag! Alla får tycka vad dom vill, jag tycker såhär

YouTube Preview Image

Kan ni inte se filmen så klicka HÄR

Det tål att tänka på , jag godkänner varken bra eller dåliga kommentarer till detta inlägg. Dvs inga.

Konditionsträning och mjölksyra

- 2014-08-31 -

Många av er kanske inte har tänkt på var konditionsträning egentligen innebär. Ifall man ska förklara det på ett lätt sätt så skulle jag säga att konditionsträning är lika med ”förmågan att ta upp syre”. Det finns tre olika intensiteter, låg (40-60 % av maximal hjärtfrekvens) medel (60-70%) och hög (70-100%). Men hur kan man då få en bättre kondition?

Tips för att få bättre kondition:

  • Försök att lägga in fler konditionspass i veckan
  • Variera intensiteten i passen och även såklart öka intensiteten allt eftersom
  • Träna ibland kroppen mot mjölksyra – tröskeln
  • Försök att involveta stora och långa muskler när nu konditionstränar

 

Mjölksyra tröskeln: Vad betyder egentligen det? Till er som för det första inte vet vad mjölksyra är eller varför det kommer så ska jag tala om det för er först. Det är nämligen så att när man tränar och rör på sig så använder kroppen helst syre för att musklerna ska arbeta. Men tänk dig ifall du ser att din buss kommer åkandes och du verkligen måste hinna med den, då startar du från noll till hundra och kutar allt vad du har och känner knappt benen efteråt och måste andas som bara den när du kommit fram. Vad som har hänt där är att kroppen inte har fått in tillräckligt med syre för att kunna bilda energi (ATP) på ett sådant sätt som den egentligen vill. Och istället bildar energi på ett annat sätt utan syre och får en ”bieffekt” och det är mjölksyran. Man kan träna upp det här, för ju bättre syreuptagningsförmåga du har desto lättare är det för dig att hålla dig undan från mjölksyran!

Skillnad på mjölksyraträning och inte, vi kan ta exemplet som jag körde förra veckan. Marklyft, jag bestämde mig för att jag skulle göra 100 stycken. Då gjorde jag 5 x 20 snabba . När jag gjorde de så kom mjölksyran efter ca 12e repetitionen, då gjorde jag 8 till med mjölksyra (då tränar jag att träna med mjölksyran, eller hur jag ska säga det). För att det går fort och det är ändå ganska tungt. Sedan så kommer såklart mjölksyran snabbare ju längre fram jag kommer.. Men hade jag bestämt mig för att gå på en tyngre vikt och inte göra allt lika fort eftersom det inte går att göra fler än 10 stycken gånger 5 med 60 kg kanske. Är ni med? Så det är sjukt hur mycket träningen kan variera på att bara sänka/höja vikter och öka/minska på hur fort man gör allt. Kolla upp vad ni vill ha för resultat/mål och utgå därifrån vad ni vill träna. Så att ni vet exakt vad ni tränar och varför! Kan vara kul att veta varför man får/inte får de resultat man vill ha.

IMG_20140305_110158

Jag döööööööööööööör mjöölksyyyraaa hahah

Svampdag

- 2014-08-31 -

Såå, äntligen! VArit borta hela morgonen och plockat svamp. Alltså hur mycket finns det egentligen?! Vi var tvugna att gå två vändor till bilden för att lämna flera kassar med svamp. Det roliga var att vi knappt hann gå in i skogen innan det kryllade av svamp. Ikväll blir det svampstekningsfest i smör och på surdegsmackor, MUUUMS! Men vet ni vad, Johan behöver datan så jag måste sluta nu. Uppdaterar senare med mer bilder och så, men här har ni några stycken! 

Snart kommer ett inlägg upp där ni får mer info om konditionsträning och mjölksyra!

IMG_0329

IMG_0330

IMG_0325

IMG_0346

 

Hörs seeeeen!!! 

 

Atleterna

- 2014-08-30 -

Magont deluxe. Idag efter matcherna på Templet så skulle jag iväg på ett MSR event och hänga med alla härliga bloggare! Innan vi drog så fick jag ont i magen och sedan i bilen så mådde jag jättedåligt. Så när vi nästan var i stan var det bara att vända om. Så jävla tråkigt, jag älskar verkligen bloggträffar och hänga med alla sköna bloggare. Tråkigt.. Väl hemma så övertalade Johan mig, Jonte och Maria att gå ut och äta. Så det blev Libanesen. Har inte mycket mindre ont i magen än vad jag hade innan efter den måltiden kan jag säga. Hoppas hoppas att jag inte är sjuk eller något… Ska kolla på Atleterna nu, vi hörs sen! Puss!

IMG_0318

sanning eller inte att man ”inte kan gå upp i vikt”

- 2014-08-30 -

Egentligen skulle detta bli en text där för er som har svårt i vikt att gå upp i vikt, men det blev väl ganska halvdant för jag kom in på lite olika grejer och kritiserar de personer som ”inte kan gå upp i vikt”. Ledsen för det, men fick ta med lite sanning i inlägget också.

Ni som inte har gått upp i vikt och som vill det – Det som ni måste tänka på är att äta lite mer än vad ni äter. Försök även att få i er mer kolhydrater samt proteiner (såklart även nyttiga fetter). I samband med styrketräning(med vikter) kommer kroppen att gå upp vi vikt. Eftersom att muskler väger mer än fett så kommer ni sakta men säkert komma i form och bli lite ”fylligare”. Det är samma problem som jag hade, det tog mig väldigt lång tid att ens få muskler..Men det gick! Jag har alltid varit en ”jag kan inte gå upp i vikt” – sägande person. Men vet ni vad? Alla kan gå upp i vikt! Det är bara det att man antingen måste VILJA eller ORKA gör det. Jag trycker inte i mig 5 000 kcal per dag för att jag tycker det är jättegott och jag verkligen vill må dåligt. Jag gör det för att jag VILL gå upp och för att jag VET att ALLA kan gå upp i vikt.

Det finns så många personer som bara säger att det inte kan kan gå upp i vikt – utan att äta någon vettig mat och som har ganska bra förbränning.. .. Jaa nej då kommer du inte gå upp i vikt… Sedan finns det andra som äter helt normalt och inte går upp i vikt och är jätte smala och säger ”jag kan inte gå upp i vikt” ja de har väl en bra förbränning. Sedan så finns det också så många som säger ”alltsåååå jag kan inte gå upp i vikt, jag har verkligen FÖRSÖKT” – Vet du vad.. Alla kan! faktiskt, det är bara att man antingen inte VILL gå upp i vikt eller att man helt enkelt inte ORKAR gå upp vi vikt och träna upp sig för att få muckler. Eller att man faktiskt tycker det är skönt att göra alla andra anvundsjuka och säga ”jag kan äta hur mycket jag vill utan att gå upp i vikt”. Det finns även Speciella kolhydrats drycker som innehåller ca 1500 kalorier som man kan dricka (per portion). Som man dricker 2-3 gånger om dagen. Så nästa gång eran kompis säger ”jag KAN inte gå upp i vikt” – är det bara buff och båg, de trivs nog med att kunna säga så till sina vänner. Att se minen på sin vän som inte är i sådan bra form när man säger det måste stärka dem, att trycka ner någon som inte är lika smal… Respektlöst. Åhh mår dåligt av tanken.. så sjukt respektlöst. AHH blir helt knäpp i huvudet att att tänka på det bara.

Sedan kommer de personer som kanske är överviktiga och verkligen verkligen VILL komma i form och kanske äter nyttigare en dag så kommer den där sjukt smala tjejen (eller en annan överviktig kompis som inte vill att ni ska få en snyggare kropp än de) och ba ”varför äter du inte lika mycket som alltid?” eller ”haha varför äter du så lite” ”vill du få anorexia eller (hatar den kommentaren***)” eller någon annan spydig fråga som får personen att försvara sig genom att ta mer mat och inte kunna fullfölja sitt påbörjade mål med att komma i form. Alltså nästa gång någon sådan tjejkompis säger så till er – då är det inte en kompis? Eller alltså jag förstår inte. Om man ser att en person är överviktig så är det väl bara bra om man kan HJÄLPA varandra? Istället säga ”vad duktig du är som äter nyttigt”, ”kul att du tar tag i dig” , ”ska vi börja äta nyttigt tillsammans” eller något sådant!

*** Var tvungen att lägga till . säg ALDRIG till någon och fråga om personen vill få anorexi bara för att den vill äta nyttigt. Det är så FRUKTANSVÄRT RESPEKTLÖST både för de som faktiskt har det (en sjukdom ja, det gå inte att bli frisk på en dag – försök att bli av med din 40 graders feber på en dag) och för dem som vill komma i form. Nej nej och nej igen – ingen kommer att få anorexi bara för att de inte vill äta fikabullar varje dag efter skolan eller om de tar lite mer sallad på tallriken på skollunchen.

Nu vet jag inte hur många som kommer bli sura på mig att jag skrivit ett sådant inlägg och med all respekt till er som har svårt att gå upp i vikt – Jag säger inte att det är ni som är de personerna som jag kritiserar, ni behöver verkligen inte vara den där dumma som kommenterar dumma saker, men det finns några sådana i varje skola. Jag vet att det är SVÅRT att gå upp i vikt, men det GÅR! Menmen, i alla fall, ni som vill gå upp vi vikt (och inte kan -.- …) Drick även mycket proteinshakar och försök verkligen att satsa på att bygga lite muskler. Om ni bara konditionstränar och äter jätte lite så kommer man inte gå upp i vikt. Även om någon nu tänker ”men jag äter jättemycket godis” ja.. visst .. men det är inte byggstenar för muskler..

Hoppas att ni nu FÖRSTÅR detta inlägg och inte lägger in en massa spydiga kommentarer hit och dit. För det här är faksitkt sant, vare sig ni vill eller inte så kan alla gå upp i vikt. (om man inte har en sjukdom). Jag personligen har ju också ”inte kunnat gå upp i vikt” innan jag bestämde mig för att nu jääävlar ska jag inte vara spinkig längre. Jag slutade med konditionsträning och bara bara gymmade och åt helt fruktansvärda mängder mat, efter varendaste måltid mådde jag jätteilla och 5 minuter efter det så åt jag lite till. Är ni med på hur jag menar? Har ni som inte kan gå upp i vikt testat detta? Testa – så kan jag garanter att ni går upp :).

 

.. och på den vägen är det, morgonvikt 64 kg (från innan 57!). Mycket mycket snyggare och betydligt mycket starkare!

IMG_0059 

Våga äta / B

 

 

 

The Weddingday J&B

- 2014-08-30 -

Såå äntligen, här kommer några bilder från brölloppet igår. Joachim och Beatrice gifte sig. Det var ett sådant fint bröllopp, allt var perfekt och det var riktigt lyckat! Här kommer några bilder från gårdagen! Önskar er all lycka i hela världen <3 

 

Kram <3 

 

stats